آپارتمان‌ها و خانه‌های کوچک جذابیت زیادی دارند، اما وقتی صحبت از فضای آشپزخانه به میان می‌آید، دیگر کوچک بودن فضا جذاب نیست. متراژ کم آشپزخانه هم برای طراح و سازنده کابینت دردسرهایی دارد و هم افراد خانه با فضای کم روبرو می‌شوند. اگر شما هم با این چالش‌ها روبرو هستید، در ادامه مطلب با  ما همراه باشید تا نکات مهمی را درباره کابینت آشپزخانه کوچک بیان کنیم.

چالش های طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

چالش واقعی برای طراحی کابینت آشپزخانه کوچک در نظر گرفتن فضا برای وسایلی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، گاز و سینک ظرفشویی است. در عین حال باید فضای کافی برای نگهداری ظروف و وسایل کوچک برقی نیز وجود داشته باشد. بنابراین نباید از هر سبک و مدلی برای ساخت کابینت استفاده کرد. خوشبختانه، هزاران ایده آشپزخانه کوچک وجود دارد که فضا و کارایی را به حداکثر می رساند.

با یک طراحی خلاقانه در مورد اینکه چگونه از پلان آشپزخانه کوچک خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید می‌توانید حتی کوچک‌ترین آشپزخانه‌ها را به فضایی تبدیل کنید که از پخت و پز و استراحت در آن لذت می‌برید. برای این کار بهتر است کمی وقت بگذارید و از خود بپرسید که افراد خانواده روزانه چطور از آشپزخانه استفاده می‌کنند تا راه‌هایی برای حداکثر کردن فضا را بیابید.

طراحی کابینت برای آشپزخانه کوچک

زماني که در حال طراحی یک آشپزخانه کوچک هستید، به تمام جنبه‌های مهم برای ایجاد فضای مفيد و همچنین کاربردی توجه کنید.. هنگام طراحی کابینت آشپزخانه کوچک ممکن است طیفی از سبک‌های مختلف انتخاب شود، اما به عنوان یک قاعده بهتر است از طرح های ساده‌تر استفاده کنید.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

شکل ایده‌آل کابینت آشپزخانه کوچک

چیدمان L و U شکل برای کابینت آشپزخانه‌های کوچک محبوب هستند. اما توجه داشته باشید که بر خلاف یک فضای بزرگ، ممکن است حق انتخابی وجود نداشته باشد. معمولاً فضا تعیین می‌کند که چیدمان چگونه باشد. اکثر فضاهای کوچک، آشپزخانه‌های L یا U شکل هستند تا کارایی و کاربری را به حداکثر برسانند. اما در برخی موقعیت‌ها آشپزخانه‌ها فقط شامل یک دیوار هستند و طراحی کابینت بصورت خطی صورت می‌گیرد.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین سبک برای آشپزخانه کوچک

حالا که آشپزخانه کوچکی دارید لازم نیست از سبک دلخواهتان چشم پوشی کنید. می‌توانید از جدیدترین سبک دکوراسیون آشپزخانه بهره‌مند شوید.  بهتر است برای آشپزخانه‌های کوچک کابینت‌ها تا حد امکان خلوت و ساده باشند. سبک مناسب و ایده آل برای کابینت آشپزخانه کوچک سبک مدرن است.

با استفاده از این سبک در طراحی کابینت آشپزخانه و ایجاد حجم‌های مختلف، می‌توان به میزان قابل‌ توجهی حجم کابینت را افزایش داد. کابینت‌های مدرن معمولا ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی خاصی هستند. کابینت‌های براق و هایگلاس که در دسته و خانواده کابینت مدرن قرار می‌گیرند، معمولا مناسب‌ترین انتخاب برای اجرای یک کابینت مدرن در آشپزخانه‌های کوچک می‌باشند.

كابينت بدون دستگيره باعث می شود آشپزخانه كوچك شما دارای فضای فيزيكی بيشتری شود.

حتی در برخی موارد می‌توان با خلاقیت در طراحی ، قسمت‌هایی از فضای بیرونِ آشپزخانه را به کابینت متصل کرد؛ و به فضای مفید کابینت اضافه نمود. برای مثال می‌توان از اُپن یا جزیره آشپزخانه به‌عنوان میز استفاده کرد تا فضای کمتری را اشغال کرده باشیم.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

سبک مینیمال یا کلاسیک ؟

در انتخاب سبک برای آشپزخانه‌های جمع و جور و متراژ پایین تعجب آور نیست که طرح‌های مینیمال بسیار مرسوم است. با شلوغی کمتر و حداکثر کارایی، هر دو سبک مینیمالیستی و اسکاندیناویایی تقاضای بالایی دارند. این سبک‌ها از نظر زیبایی شناسی دلپذیر هستند، با پالت‌های رنگی خنثی و طرح‌های ساده و در عین حال ظریف، عملکرد و کارایی بالا دارند

جزئیات موجود در یک آشپزخانه با سبک سنتی و کلاسیک ممکن است برای یک فضای بزرگ مناسب‌تر باشد. سبک نئوکلاسیک که شامل برخی از عناصر سنتی و در عين حال  دارای خطوط تمیزتر و جزییات خیلی کمتری است می تواند انتخاب بهتری در یک آشپزخانه کوچک باشد.

شاید تا به حال به نظر شما نرسیده باشد، اما دستگیره‌ها و بیرون زده‌گی‌های کابینت می‌تواند مقدار زیادی از فضای بصری و فیزیکی را اشغال کند. یک آشپزخانه  بدون دستگیره  با درب هاي لبه دار يا لمسی ، یک ظاهر یکپارچه و مینیمال، بدون وقفه بصری ایجاد می کند و فضای آشپزخانه را بزرگتر نشان می‌دهد. با این چیدمان، می‌توانید درآشپزخانه بدون گیر کردن لباس‌هایتان یا ضربه خوردن به بدن، در آشپزخانه تردد کنید.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

انتخاب بهترین پالت رنگی برای کابینت آشپزخانه با متراژ کم

هرچه آشپزخانه فضای کمتری داشته باشد انتخاب پالت رنگی دشوارتر می‌شود. زیرا باید سعی شود پالت رنگی انتخابی با سبك  دکوراسیون خانه هماهنگ باشد، فضای شما را پر نورتر و دلباز نشان دهد. مهم ترین اصل در بزرگ نشان دادن محیط آشپزخانه استفاده ازرنگ های روشن است .استفاده از رنگ های تیره هر فضایی را کوچک و اگر نور طبیعی کافی وجود نداشته باشد بسیار دلگیر می‌کند. چه برسد به آن که خود فضا به قدر کافی کوچک و کم نور هم باشد.

اگر می‌خواهید رنگی غیر از سفید و کرم را در آشپزخانه‌ای کوچک بگنجانید، به سراغ رنگ‌های خاکی یا پاستلی بروید. رنگ‌های پاستلی علاوه بر ایجاد تنوع و حس نشاط گزينه هايي هستند که چشم را خسته نمی‌کنند و با طیف رنگی بیشتری هماهنگ می‌شوند

آشپزخانه‌های کاملا سفید هرگز از مد نمی‌افتند و اولین رنگی است که برای کابینت آشپزخانه کوچک به ذهن می رسد. انتخاب رنگ سفید برای فضاهای کوچک و محدود انتخاب هوشمندانه ای است. پالتی از رنگ‌های روشن و خنثی مانند رنگ های کرم، توسی و چوبی یا تم خاکستری ملایم در ترکیب با سفید بسیار زیبا و چشم‌نواز می‌شود.

اگر بافت يا رگه هاي چوب را دوست دارید، در طراحی کابینت آشپزخانه خود آشپزخانه‌ای سفید رنگ با چوب‌های روشن تا متوسط را در نظر بگیرید. استفاده از رنگ‌های روشن محیط را منظم و پاکیزه‌تر نشان می‌دهد و ظاهری آراسته به آشپزخانه شما می بخشد.

رنگ دیوارها نیز تاثیر زیادی در بزرگتر نشان دادن آشپزخانه منزل شما دارد. رنگهای تیره بین کابینت و دیوارهای کناری حس برجستگی کابینت‌ها را بیشتر منتقل می‌کنند و از لحاظ بصری آشپزخانه شما کوچکتر به نظر می‌آید. رنگ سفید و یا هماهنگ با رنگ کابینت‌ها برجستگی کابینت را پوشش می‌دهد و فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

بهترین متریال کابینت آشپزخانه کوچک

انتخاب متریال در دکوراسیون آشپزخانه کوچک و کابینت مورد نظر بسیار مهم است. وجود نور کافی در آشپزخانه‌های کوچک یکی از آیتم‌های حیاتی می باشد و  باعث می شود آشپزخانه کوچک شما دل بازتر و بزرگ تر از حد واقعی خودش به نظر برسد . در نتیجه برای ساخت کابینت مناسب آشپزخانه کوچک می‌بایست از متریالی استفاده شود که بتواند به بازتاب نور در آشپزخانه کمک کند.

طراحی کابینت آشپزخانه کوچک

انتخاب نوع چوب و ام ‌دی اف

برای متریال کابینت آشپزخانه کوچک می‌توان ازکابینت‌های هایگلاس و یا کابینت پلی‌گلاس و پولیش استفاده کنید. کابینت‌های هایگلاس ظاهری براق و شفاف دارند و نور را بصورت کامل منعکس می‌کنند و برای همین بهترین گزینه برای آشپزخانه‌های کوچک هستند.

کابینت‌ براق و هایگلاس سفید و کرم بخصوص برای آشپزخانه‌هایی که پنجره ندارند و نور طبیعی دریافت نمی‌کنند اهمیت زیادی دارد زیرا باید نور لامپ‌ها و نورهای سقف را بازتاب نمایند تا به حفظ روشنایی فضا کمک کند. برای حفظ حس دلبازی فضا، رنگ‌های روشن و متريال هاي بازتابنده مانند کوارتز روشن یا بک اسپلش‌ شيشه اي را انتخاب کنید. استفاده از چوب بلوط دودی همراه با رنگ خاکستری مات زیبایی وصف ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

انواع سبک های دکوراسیون داخلی

تاثیر  اپلاینس آشپزخانه در مدیریت فضا

کابینت آشپزخانه کوچک باید طوری باشد که فضای کافی برای گنجاندن تمام وسایل مورد نیاز آشپزخانه را داشته باشد و با لوازم خانگی و اپلاینس‌های آشپزخانه هماهنگ شود .

اگر آشپزخانه شما کوچک است، باید از هر نقطه، از جمله سطح پیشخوان خود نهایت استفاده را ببرید. این بدان معناست که برخی از وسایلی که بطور روزانه استفاده می‌کنید ممکن است در معرض دید قرار گیرند، به خصوص اگر کابینت شما فاقد فضا برای وسایل کوچک مانند تستر، آبمیوه‌گیری و … باشد. بنابراین پیشنهاد ما این است که این اقلام را طوری خریداری کنید که ظاهری زیبا و متناسب با رنگ کابینت شما داشته باشد. مثلا خرید توستر سفید برای آشپزخانه‌ای که کابینت آن به رنگ سفید و چوب است کار هوشمندانه‌ای است.

از خرید لوازم خانگی اضافی خودداری کنید و حتی الامکان لوازم خانگی ضروری را خریداری کنید. یک آشپزخانه با فضای کوچک ممکن است به شما اجازه ندهد که همه موارد موجود در لیست علاقه‌مندی‌های خود را خریداری کنید. استفاده از وسایل چند منظوره مانند غذاساز بوش ، فر های ترکیبی یک انتخاب هوشمندانه برای صرفه جویی در فضا هستند.

قطعا استفاده از هود مخفی به جای هودهای معمولی، تاثیر چشمگیری در بزرگ تر دیده شدن فضای آشپزخانه دارد. گاز رومیزی یا صفحه‌ای یکی از راه‌حل‌های اضافه کردن کابینت به آشپزخانه کم متراژ است. نصب گاز صفحه‌ای باعث می‌شود فضایی که توسط اجاق‌گازهای مبله اشغال می‌شد، آزاد شود و در طراحی به عنوان کابینت یا کشو از آن استفاده شود.

همانطور که در قسمتهای مختلف این مطلب بیان شد طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه کوچک نسبت به یک آشپزخانه بزرگ دشوارتر است. اما ما در این مقاله به نکاتی اشاره کردیم که شاید در ظاهر ساده به نظر برسند اما در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است. با رعایت کردن این نکات مهم در نهایت خواهید دید که چه تغییر بزرگی در فضای آشپزخانه شما رخ می‌دهد و لذت بیشتری از آشپزخانه منزل خود خواهید برد. برای دیدن پروژه ها می توانید به بخش پروژه های مجموعه مراجعه نمایید و برای سفارش آنلاین طراحی دکوراسیون و کابینت آشپزخانه با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید