وقتی وارد فضایی می شوید چه احساسی دارید؟
آیا احساس آرامش دارید؟
آیا احساس انرژی می کنید و آماده هستید تا روز خود را شروع كنید؟
یا متوجه میشوید که تنش در بدن شما میگذرد و تنها کاری که میخواهید انجام دهید این است که از محیط اطراف خود فرار کنید؟!
طراحی داخلی حال و هوای اتاق را تنظیم می کند و یکی از اجزای جدایی ناپذیری که به ایجاد آن کمک می کند رنگ است. به این مقوله روانشناسی رنگ گفته میشود كه در ادامه به بررسي آن میپردازیم.

تئوری رنگ در طراحی داخلی چیست؟

اغلب وقتی به رنگ در رابطه با طراحی داخلی فکر می کنیم، در نظر می گیریم که رنگ ها چگونه به نظر می رسند. بدیهی است که شما یک طرح نمی خواهید که در آن رنگ ها با یکدیگر تضاد داشته باشند. اما شما همچنین باید در نظر داشته باشید که رنگ هایی که در یک اتاق استفاده می کنید چه احساسی را در شما ایجاد می کند.

تئوری رنگ در طراحی داخلی چیست؟

در طراحی داخلی، روانشناسی رنگ، مکتب فکری است که بر رنگ به عنوان وسیله ای برای ایجاد فضا و خلق و خوی خاص تمرکز دارد. رنگ ها با دقت انتخاب می شوند تا واکنش عاطفی خاصی را در افراد ایجاد کنند .
تحقیق در مورد تئوری رنگ، احساسات مشخصی را به هر رنگ نسبت داده است كه به عوامل مختلفی مانند رنگ، اشباع و تن رنگ بستگي دارد.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا پس از قدم گذاشتن در یک اتاق قرمز رنگ روشن، احساس انرژی می کنید یا وقتی در یک فضای نشیمن خنثی هستید، اینقدر آرام هستید؟ این احتمالاً به دلیل روانشناسی رنگ در طراحی داخلی است که رنگ را به احساسات ما پیوند نزدیک می دهد.

روانشناسی رنگ به طور گسترده در برندسازی و بازاریابی استفاده می شود، اما همچنین یک ابزار قدرتمند طراحی داخلی است که مسلماً بیش از هر عامل دیگری بر روحیه اتاق تأثیر می گذارد.

سایه های مختلف احساسات مختلفی را القا می کنند، بنابراین هنگام بحث در مورد رنگ هایی که برای خانه خود انتخاب کنید، مهم است که در مورد نوع فضایی که می خواهید ایجاد کنید و کدام رنگ ها به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند فکر کنید.

روانشناسی رنگ

آماندا نیسبت، طراح آمریکایی می گوید: استفاده از رنگ لزوماً برای افراد ضعیف نیست، اما توانایی آن در ایجاد یک تجربه منحصر به فرد و قطعی آن را به یکی از مهم ترین و با ارزش ترین ابزار در طراحی داخلی تبدیل می کند. رنگ و قدردانی از واکنش احشایی افراد هنگام قدم زدن به اتاق رنگارنگ است. من عاشق ایده غوطه ور شدن کامل در یک رنگدانه منفرد هستم. برای من، این ایده ایجاد یک پیله رنگی می تواند احساسات زیادی را از آرامش تا اشتیاق برانگیزد.

رنگین کمان رنگ ها

روانشناسی رنگ صدها سال است که مورد مطالعه قرار گرفته است. رنگ تجلی چگونگی درک مغز و بینایی ما از طول موج های مختلف نور است. این طیف از طول موج های کوتاه تر (رنگ های آبی یا بنفش) تا طول موج های بلندتر (رنگ قرمز) را شامل می شود.

به عبارت دیگر، این چیزی به عنوان رنگین کمان رنگ شناخته می شود. علم رنگ به لطف آزمایشهای آیزاک نیوتن در قرن هفدهم که منجر به اولین چرخ رنگ شد و بعدا یوهان ولفگانگ فون گوته، که پیشگامانه (نظریه رنگ ها) را در سال 1810 منتشر کرد، گامهای زیادی به جلو برداشت. او نخستین فردی بود که عمیقا تاثیرات روانی رنگ ها و تأثیر آنها بر احساسات انسان را بررسی کرد.

رنگین کمان رنگ ها | روانشناسی رنگ

البته تئوری رنگ به طراحی داخلی محدود نمی شود. در هنرهای زیبا مانند نقاشی و عکاسی، تبلیغات و برندسازی، مد، زیبایی، طراحی صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر کاربرد دارد. حتی در روندهای فرهنگی گسترده ای نقش دارد.

درک معنای رنگ در طراحی داخلی بسیار مهم است زیرا ما زمان زیادی را در خانه خود می گذرانیم و فضایی که در آنجا ایجاد می کنیم تأثیر زیادی بر روحیه و سبک زندگی روزمره ما دارد. این همچنین بر افرادی که به خانه ما می آیند تأثیر می گذارد. می تواند مکانی برای استقبالي گرم یا مکانی سرد و یا بی نظم باشد. حس و حال خانه ي شما، كاراكتر شما را تا حد زیادي میتواند تعریف كند.

رنگ ها و حالت های اتاق

هنگام بحث در مورد روانشناسی رنگ اتاق، می تواند مفید باشد که از نقطه ای شروع کنید که احتمالا برای اولین بار در مورد رنگ ها در مدرسه یاد گرفته اید: این سه رنگ قرمز ، زرد و آبی نقاط اساسی چرخه رنگ هستند.

چه به دنبال اضافه کردن گهگاه رنگ‌ها یا تزئین کل اتاق خود از بالا به پایین هستید، در مجموعه پروژه‌های رنگارنگ ما، تأثیرات احساسی روان‌شناسی رنگ‌ها را در طراحی داخلی کشف کنید.

رنگ ها و حالت های اتاق | روانشناسی رنگ

رنگ قرمز

قرمز یکی از رنگ‌های دراماتیک در کتاب رنگ‌آمیزی و یکی از جذاب‌ترین رنگ‌ها برای برانگیختن احساسات است. اغلب با احساساتی مانند اشتیاق، هیجان و انرژی همراه است. جاه طلبی، عمل و قدرت اراده ویژگی های اضافی هستند که به رنگ اصلی متصل می شوند و به همین دلیل است که رنگ قرمز می تواند انتخابی سازنده برای دفاتر خانگی و فضاهای خلاقانه باشد. این رنگ نه تنها در ابتدایی ترین شکل خود در روانشناسی طراحی داخلی قدرتمند است، بلکه دارای بسیاری از سایه های زیبای خواهرانه از جمله قرمز گوجه ای، زرشکی و شرابی است. چه بخواهید یک زیبایی شناسی غنی، سنتی یا یک حس پاپ آرت را ایجاد کنید، قرمز می تواند راه حلی ارائه دهد. قرمز این یک رنگ آتشین و گرم است که قطعا برای کسانی است که به طرح های طراحی جسورانه عالقه دارند. رنگ قرمز می تواند بیانگر قدرت، حس و حال و نشاط باشد. سایه مناسب قرمز (که در یک لحظه به آن خواهیم رسید) می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد تا احساس تحریک و نشاط کنید. از آنجایی که قرمز چنین عمقی دارد، اغلب به عنوان رنگ برجسته در منسوجات یا مبلمان استفاده میشود، زیرا ممکن است در اتاقهای کوچکتر به نظر برسد که تمام دیوارها به رنگ قرمز آغشته شده باشند.

رنگ قرمز | روانشناسی رنگ

رنگ زرد

آیا می خواهید یک فضای کوچک، تاریک و بسته را روشن کنید؟ آن را به رنگ زرد آفتابی رنگ آمیزی کنید که اغلب با احساس شادی و خوش بینی مرتبط است. در فضاهایی که نور طبیعی زیادی دریافت نمی کنند مانند یک جایگزین نور خورشید است. جای تعجب نیست که رنگ زرد با شادی، خوش بینی و انرژی در روانشناسی رنگ مرتبط است. چه خردلی باشد، چه لیمویی، رنگ آن همیشه بی‌شک پر جنب و جوش است. سایه‌های زرد با اتاق خواب و مهد کودک‌ها هماهنگی کاملی دارد، اما این رنگ می‌تواند بزرگ‌تر هم باشد و عملاً در هر اتاقی که بخواهید کار می‌کند مانند بسیاری از رنگ های روشن، کار کردن در یک اتاق از بالا به پایین می تواند مشکل باشد، اما مبلمان زرد رنگ و لوازم جانبی زرد پررنگ استایل زیبایی را ایجاد می کنند. سایه های طلایی را بچسبانید و از آن در قسمت های تاریک خانه خود استفاده کنید تا احساس نور و فضا را به عمل بیاورید. زمانی که وارد آشپرخانه یا حمامی به رنگ زرد است می شوید احساس شادی و انرژی می کنید. با این حال اگر بیش از حد روشن باشد ممکن است باعث ایجاد احساس بی قراری شود، و رنگ زرد کدر باعث حسادت و یا بیماری در شما شود.

رنگ زرد | روانشناسی رنگ

رنگ آبی

بدون شک یکی از قوی ترین رنگ های طیف روانشناسی آبی است.آبی در یک مطالعه روانشناسی رنگ طراحی داخلی، از دانشجویان خواسته شد که ترجیح های رنگی خود را در بین شش ساختمان که همه یکسان بودند، بجز رنگ فضای داخلی، رتبه بندی کنند. آبی بهترین انتخاب رنگ بود بهترین رنگ برای مطالعه در نظر گرفته شد. رنگ های عمیق و پررنگ، مانند آبی سرمه ای و آبی سلطنتی، برای برانگیختن اعتماد به نفس عالی هستند و با ویژگی های تحسین برانگیزی مانند وفاداری، اعتماد، صلح و موفقیت همراه هستند. تنها رنگ اصلی که بخشی از خانواده “سرد” در نظر گرفته می شود، آبی است که یادآور طبیعت است و تصور می شود هوش، آرامش و وفاداری را تقویت می کند. سایه‌های روشن‌تر رنگ، حس آرامش را در خانه القا می‌کند که آن‌ها را برای اتاق خواب، حمام و فضاهای نشیمن که می‌خواهید در آن استراحت کنید عالی می‌کند. این می تواند به شما احساس آرامش و آرامش دهد، که هنگام ایجاد محیطی آرام ایده آل است.

رنگ آبی | روانشناسی رنگ

در مرحله بعد، بیایید به رنگ های ثانویه نگاه کنیم. این موارد رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی با هم به وجود می آیند.

رنگ سبز

سبز از ترکیب دو رنگ پایه زرد و آبی به دست می آید.سبز به طبیعت گوش می دهد و در طراحی خانه محبوب است. این رنگ می تواند احساس شادابی، طراوت، رشد و سرزندگی را به شما القا کند. بسیاری از مردم رنگ سبز را دوست دارند زیرا به آنها کمک می کند احساس امنیت کنند. سبز یک رنگ بسیار مثبت است زیرا افکار تعادل، رشد و بازسازی را در روانشناسی رنگ تحریک می کند. این بلافاصله دنیای طبیعی را به ذهن القا می کند و این یک راه باورنکردنی برای به ارمغان آوردن حس طراوت از طبیعت در داخل خانه است، به خصوص اگر خانه شما در شهری با فضای سبز کمی واقع شده است.

رنگ سبز | روانشناسی رنگ

رنگ بنفش

رنگ بنفش با انبوهی از احساسات شگفت انگیز از عمق و خلاقیت گرفته تا فانتزی و اشراف در روانشناسی رنگ همراه است. بنفش جذابیت سلطنتی دارد و همچنین نشان دهنده تجمل است. با استفاده درست از رنگ بنفش در محیط خانه می شود شور و اشتیاق را برانگیخت. و مانند سبز، ترکیبی از رنگ های سرد و گرم است که بسته به سایه ای که انتخاب می کنید، میتوان آنها را بالا یا پایین بازی کرد. رنگ بنفش همچنین می تواند به اتاق احساس نشاط بدهد، که می تواند احساس سبکی و بازی در شما ایجاد کند.

رنگ بنفش | روانشناسی رنگ

رنگ نارنجی

با توجه به روانشناسی رنگ اتاق، نارنجی باعث ایجاد خالقیت می شود. گرمای آن ممکن است به شما انرژی بدهد.مانند رنگ زرد، حس شادابی را تقویت می کند و می تواند برای بازدیدکنندگان خوشایند باشد، و در حمام، آشپزخانه و جاهایی که رنگ زرد مناسب است نیز میتوان از رنگ نارنجی استفاده کرد.

رنگ صورتی

این رنگ تنها به‌عنوان رنگی که فقط برای اتاق‌های دختر بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شناخت می شود.رنگ صورتی در روان‌شناسی رنگ‌ها یک رنگ ظریف است که از پرورش، عشق و زنانگی صحبت می‌کند. رنگ های آن آرامش بخش است و آن را برای اتاق خواب ها مورد علاقه قرار می دهد، اما اگر به خوبی اجرا شود می توان آن را به راحتی به طرح های اتاق نشیمن منتقل کرد.با الگوهای با طراوت و اشکال کلاسیک و بدون هیاهو به رنگ صورتی فرصتی برای زندگی بزرگسالی بدهید.

رنگ صورتی | روانشناسی رنگ

رنگ قهوه ای

این رنگ با احساس راحتی و آرامش مرتبط است. دیوارهای قهوه ای همراه با مبل و کوسن مربوطه کاملاً دعوت کننده است و افکار راحتی را فرا می خواند. همچنین رنگ خنثی نمادی از ساختار، پشتیبانی و ثبات است. در نتیجه، این رنگ به خوبی برای مناطقی مانند آشپزخانه مناسب و یک بوم خوش سلیقه و جاودانه را برای مجالس خانوادگی فراهم می‌کند. این رنگ بسیار لوکس است و برای مجیط های کاری مناسب است زیرا بسیاری از مواد طبیعی مانند چوب و سنگ، یک پالت قهوه‌ای دارند.

رنگ خاکستری

خاکستری یکی از آن رنگ های همه کاره است که می تواند طیف وسیعی از شخصیت ها را به خود بگیرد. تصور می شود که این رنگ در روانشناسی بر ادراک امنیت، هوش و استحکام تأثیر می گذارد.همچنین گفته می شود که احساس آرامش و خونسردی را ایجاد می کند .کیفیتی که برای خانه های خانوادگی با بچه های کوچک هیجان انگیز ایده آل است. مانند هر رنگ دیگری، نتایج تا حد زیادی به نحوه استفاده شما از رنگ بستگی دارد. در جایی که دیوارها با رنگ خاکستری بلوک مات، که بر اتاق مسلط است و به عنوان کنتراست شدیدی در برابر سقف سفید و تخته دامن عمل می کند، می تواند نرم و لطیف باشد یا محکم و مطمئن باشد، در حالی که یک مبل خاکستری مخملی می تواند رنگ را ملایم تر نشان دهد.

رنگ قهوه ای | روانشناسی رنگ

در نهایت، هر بحثی در مورد رنگها و حالتهای اتاق باید شامل مواردی باشد که برخی ممکن است طراحي (غیر رنگ) یا (بدون رنگ) را در نظر بگیرند مانند سیاه و سفید.

رنگ سیاه

مشکی رنگی است که در تمام دوران در تمام جنبه های زندگی مورد استفاده قرار می گیرد.چه لباسی بپوشید یا چه رنگ مبلمانی را انتخاب کنید، بی طرفی رنگ مشکی کیفیتی بی خطر به آن می بخشد و پیچیدگی شیک را نوید می دهد. این یک رنگ برجسته اثبات شده است، اما وقتی مقدار زیادی از آن در اتاق استفاده شود، روانشناسی این رنگ منجر به قدرت، درام و رمز و راز می شود. مشکی باعث می‌شود که فضای داخلی بسیار شیک و بدون دردسر ایجاد شود که با هر رنگ برجسته‌ای بهتر می‌شود. همان طور که در کمد لباس انجام می‌شود، مشکی باعث می‌شود که فضای داخلی بسیار شیک و بدون دردسر ایجاد شود که با هر رنگ برجسته‌ای بهتر می‌شود. چه چیزی را بیشتر در مورد سایه تیره دوست داریم؟ رنگ مشکی در محیط‌های مدرن و صنعتی برتری می‌یابد، اما هرگز قدیمی نیست، بنابراین جذابیت معاصری را حتی برای فضاهای سنتی ارائه می‌کند. به عنوان مثال، این فضای دراماتیک و در عین حال زیبا با چیدمان مبلمان واضح، جزئیات دقیق معماری ولوازم داخلی مدرن، یک طلسم جاودانه در اتاقی ایجاد کنید. مشکی ممکن است تند باشد، اما می تواند دلالت بر ظرافت، پیچیدگی و قدرت باشد. با این حال، رنگ مشکی بیش از حد می تواند به راحتی به محیطی غم انگیز تبدیل شود اما وقتی با رنگ مناسبی مانند سفید ترکیب شود، طراحی شما میتواند بهتر شود و البته كه با این تركیب، فضا به سمت كلاسیك تر بودن سوق داده میشود. با پاشیدن رنگ سفید روی دیوارها، مبلمان یا کف خود احساس طراوت و تمیزی کنید. همچنین محبوب ترین انتخاب برای رنگ سقف، سفید می باشد. سفید نماد خوبی و خلوص است و شریکی عالی با اکثر رنگ های دیگر است. رنگ سفید همچنین در باز کردن اتاق های کوچک و ایجاد احساس بزرگتر در آنها بسیار عالی است، که میتواند به شما آرامش دهد.

رنگ مشکی | روانشناسی رنگ

با این حال، روانشناسی رنگ اتاق پیچیده تر از چیزی است که یک رنگ نشان می دهد. این به این دلیل است که چندین ویژگی رنگ وجود دارد که می توان آنها را برای برانگیختن حاالت و احساسات خاص دستکاری کرد.

یک رنگ اصلی بگیرید و مقداری سفید به آن اضافه کنید و یک رنگ به دست می آورید. به عنوان مثال، رنگ بنفش پررنگ با ترکیب سفید به رنگ اسطوخودوس ملایم تبدیل می شود. به طور کلی، رنگ های پاستلی میتوانند حسی قدیمی یا کودکانه داشته باشند و اغلب در مهد کودک ها یا اتاق خواب های کودکان استفاده می شوند. آنها همچنین در خانه هایی با سبک معماری قدیمی و کلاسیک به خوبی کار می کنند.

روانشناسی رنگ

قوانین طراحی با رنگ

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به این فکر کنید که می خواهید چه فضایی در اتاقی که طراحی می کنید ایجاد کنید? آیا اتاق خوابی وجود دارد که می خواهید در آن احساس آرامش و استراحت کنید؟ یا اتاق ناهارخوری که محل صرف غذاها و مهمانی های شاد خانوادگی باشد؟

همچنین باید میزان فضایی که باید با آن کار کنید، وسایلی که قصد دارید در اتاق استفاده کنید و نوع منابع نوری که وجود دارد را نیز در نظر بگیرید، زیرا همه اینها می توانند به تعیین رنگ و حال و هوای اتاق کمک کنند. در نهایت با در نظر گرفتن این موارد می توانید نگاهی به چرخه رنگ بیندازید.

طراحان داخلی معمولًا ترکیبی از رنگ های اصلی و ثانویه مانند قرمز، بنفش و آبی ، سبز هستند تشکیل شده است. اگر رنگ خاصی در ذهن دارید، می توانید به روش های مختلف به آن نزدیک شوید. فرض کنید برای اتاق نشیمن به رنگ آبی رضایت داده اید.

یکی از گزینه ها استفاده از طرح تک رنگ است که در آن رنگ آبی را انتخاب کرده و از رنگ، تن و سایه آن (به ترتیب با ترکیب آن با سفید، خاکستری و مشکی) برای ایجاد ظاهری منسجم از رنگ های خنثی استفاده کنید.(مانند بژ)، از سیاه یا سفید برای رنگ هاي قوي و برجسته استفاده کنید.

قوانین طراحی با رنگ | روتنشناسی رنگ

راه دیگر استفاده از رنگ مكمل رنگ آبي میباشد. برای پیدا کردن آن، فقط به رنگ مخالف آبی در چرخه رنگ نگاه کنید: دیوارهای آبی آسمانی با مبل نارنجی روشن ترکیبی زیبا ایجاد می کند که به طور طبیعی چشم نوازی می کند یا ترکیب ساحلی بین مرجانی و فیروزه ای را امتحان کنید.

سایر رنگ های مکمل عبارتند از قرمز و سبز و بنفش و زرد.

به خاطر داشته باشید که رنگ های خنثی عنصر سوم ضروری در جفت رنگ های مکمل به عنوان محل استراحت بصری برای چشم هستند.در غیر اینصورت، رنگ بیش از حد می تواند طاقت فرسا باشد. یک طرح رنگی مرتبط تقسیمبندی مکمل است، که در آن از یک رنگ اصلی استفاده می کنید، سپس به جای افزودن رنگ مستقی در مقابل آن رنگ ها را در دو طرف رنگ مقابل انتخاب کنید.

اگر می خواهید با رنگ بازی کنید، یک طرح رنگ مشابه ممکن است برای شما بهترین کار را داشته باشد. این شامل استفاده از دو تا شش رنگ است که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

اگر فضایی گرم ایجاد می کنید، از رنگ زرد با زرد – سبز و زرد – نارنجی استفاده کنید. یا می توانید یک طرح رنگی سه گانه را ترکیب کنید، که در آن از سه رنگ استفاده شده است که به طور مساوی از یکدیگر فاصله دارند و در یک مثلث روی چرخ رنگ قرار می گیرند.

ما با عشق طراحی میکنیم

طراحان داخلی باتجربه می توانند به شما کمک کنند تا یک طرح رنگی سفارشی داشته باشید، که از هیچ یک از قوانین بالا پیروی نمی کند اما همچنان با هم کار می کند تا ظاهری یکپارچه ایجاد کند. برای طرحهای رنگی پیچیده مانند این ها، درک معنای رنگ در طراحی داخلی مفید است.

هنگام در نظر گرفتن رنگ ها و ترکیب های مختلف، به خاطر داشته باشید که ویژگی های آن ها نیز مهم است. در حالت ایده آل، شما می خواهید سطوح رنگی و اشباع یکسان را با هم مطابقت دهید تا از ناهماهنگی بصری که به نظر می آید اجتناب کنید. برای ظاهری چشمگیر، از رنگ هایی با ترکیبی از ارزش های بالا و پایین مانند طالیی و بنفش تیره استفاده کنید.

روانشناسی رنگ

هنگامی که طرح رنگ خود را انتخاب کردید، اکنون بخش هیجان انگیز فرا می رسد اینکه چگونه آن را در اتاق خود زنده کنید. رنگ، کاغذ دیواری، منسوجات، مبلمان، کفپوش و قطعات دکور خانه همگی می توانند رنگی را به زندگی باشکوهی در طرح طراحی داخلی شما ببخشند.

فراموش نکنید که پوشش های پنجره خود را در نظر بگیرید، که می تواند نقش مهمی در زیبایی شناسی اتاق داشته باشد. پرده های روان و ظریف راهی زیبا برای افزودن یک رنگ مکمل یا سه گانه به یک اتاق هستند، در حالی که پرده های غلتکی معاصر یا سایه های چوبی یا چوب مصنوعی می توانند راه دیگری برای گره زدن به رنگ خنثی برای جمع کردن اتاق باشند. استفاده صحیح از پنجره می تواند بیانیه بصری شگفت انگیزی ایجاد کند که می تواند نقطه کانونی برای هر اتاق باشد.

روانشناسی رنگ

برای ایجاد فضایي مطابق با روحیات منحصر به فرد خود با ما تماس بگیرید. طراحان ما در روانشناسی رنگ اتاق و دیگر اصول مهم طراحی داخلی به خوبی آشنا هستند و می دانند که چگونه فضایي دلنشین براي شما ایجاد كنند .

شما گزینه های زیادی در مورد طراحي دارید و طراحان ما می توانند شما را در تمام این انتخاب ها در طول یک مشاوره رایگان در خانه راهنمایی کنند. روانشناسی رنگ طراحی داخلی برای یک خانه زیبا و متعادل ضروری است. با تماس با دفتر مركزي هیمان برای تعیین وقت مشاوره تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید