هنگام طراحی آشپزخانه به ویژه چیدمان کابینت های آن ابتدا شکل اندازی آشپزخانه نقش اساسی را دارد همچنین می توانید به وسیله یک طراحی زیبا فرم آشپزخانه را اصلاح کرده و ایرادهای آن را برطرف کنید،الگو های بسیاری برای طراحی آشپزخانه وجود دارد  همانند آشپزخانه ال شکل (L) و (U) شکل ، آشپزخانه های خطی و جزیره  و ……. امروز می‌خواهیم در این مقاله راجع به آشپزخانه ال شکل  با هم بخوانیم .

به طور کلی آشپزخانه‌های ال شکل از دو ضلع متقاطع بر روی یکدیگر تشکیل شده‌اند که این اضلاع را دیوارها تشکیل می‌دهند که برحسب ابعاد و اندازه آشپزخانه  این اندازه اضلاع می‌تواند متفاوت باشد.

این نوع طراحی کابینت معمولاً در آپارتمانهای کوچک بسیار استفاده شده و در اکثر اوقات مشرف به پذیرایی یا نشیمن می باشد که در صورت وجود فضای کافی می‌تواند به وسیله اپن یا جزیره فضا را از نشیمن و پذیرایی جدا کرد همچنین تشکیل مثلث آشپزخانه در این آشپزخانه‌ها با داشتن جزیره به خوبی صورت گرفته و در صورت عدم وجود فضا برای ایجاد جزیره نیز با داشتن دو ضلع دیگر همچنان می‌توان مثلث کار آشپزخانه را در آن فضا را رعایت کرد

طراحی آشپزخانه ال شکل هم برای طرح های کلاسیک و هم برای طرحهای مدرن بسیار مناسب می باشد و و هر چه طول دو ضلعی که قرار است کابینت ها بین آنها قرار بگیرند بیشتر باشد امکان مانور در طراحی نیز بیشتر است

اصول طراحی کابینت L شکل

کابینت L شکل از موضع تشکیل شده است که ما براساس استانداردهای ارگونومی سعی خواهیم کرد همه اجزای آشپزخانه آشپزخانه ال شکل اعم از سینک، لباسشویی، ظرفشویی و … در دو ضلع آن قرار داده و فضای خوبی را برای نورگیری پنجره باز بگزاریم و اصولاً سعی می‌شود سینک ظرفشویی در زیر پنجره قرار گیرد تا نور گیری بیشتری برای فرد استفاده کننده داشته باشیم و یک جزیره که ابعاد آن به دو ضلع L شکل بستگی دارد در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد.

اصول طراحی کابینت L شکل
اصول طراحی کابینت L شکل

همچنین اجاق گاز در انتهای دیوار بزرگ‌تر و دور از گوشه قرار می گیرد. این چیدمان باعث می شود فضای لازم برای آماده کردن غذا در دو طرف گاز فراهم شده باشد و شخص دیگری بتواند به راحتی در سمت دیگر فعالیت کند؛ اما این چیدمان یک استثناء هم دارد: اگر پنجره ای بر روی دیوار کوچک تر وجود داشته باشد نمیتوانیم اینطور دکوراسیون کنیم و باید چیدمان دیگری در نظر بگیریم.

به علت فضای کم این نوع طراحی توصیه می‌شود از کابینت آشپزخانه عمیق‌تر استفاده شود تا بتوان از عمق آن بهترین استفاده را انجام داد و در فضای ایجاد شده در وسط آشپزخانه از جزیره به‌عنوان میز نهار خوری نیز می‌توان استفاده کرد تا فضایی بسیار دوستانه ایجاد کند و از طراحی آشپزخانه L شکل بهترین بهره برده شود.

مزایا و معایب آشپزخانه‌ ال شکل

اگر آشپزخانه ال شکل با برنامه ریزی و حرفه ای طراحی شوند، به راحتی می توان در آنها فعالیت کرد و چون در طراحی این مدل آشپزخانه فضای هر کاری جداگانه طراحی می شود، چند نفر می توانند به راحتی در کنار هم کار کنند. معمولا این سبک آشپزخانه ها به یک اتاق بزرگ‌تر مشرف می شوند و به همین دلیل فضایی گرم و صمیمی را ایجاد می کنند.

با آشپزخانه ال شکل اگر مهمانی دارید که در اتاق نشسته است، می توانید به راحتی در آشپزخانه مشغول انجام کارهای خود باشید و به گفتگوی خود هم ادامه دهید؛ اما عیب و ایرادش این است که اگر کابینت جزیره در آشپزخانه نداشته باشید، مجبور می شوید پشت به مهمانان و رو به دیوار غذا را آماده کنید.و آشپزخانه هیچ حریم بسته ای نخواهد داشت  البته اهمیت این مسئله به ترجیح هر فردی بستگی دارد؛ بنابراین در نظر بگیرید که این مسئله شما را اذیت می‌کند یا خیر.

از فضاهای گوشه آشپزخانه های به شکل L به خوبی استفاده کنید

مزایا و معایب آشپزخانه‌ ال شکل
مزایا و معایب آشپزخانه‌ ال شکل

معمولاً در آشپزخانه شکل L ، دسترسی به فضای پشت کابینت L شکل که در گوشه و در جایی که دو کابینت به یکدیگر متصل می شوند سخت است و ممکن است استفاده از این فضا به راحتی هدر رود؛ اما ایده‌هایی برای دسترسی به این فضا ی وجود دارد.

برای آن که فضای جاسازی بیشتری داشته باشید، بهتر است کابینت های ردیف بالا را سرتاسری انتخاب کنید. دقت کنید تا  این کابینت ها بر روی دیوار بلندتر نصب شوند، زیرا باعث می شود برای کابینت ها فضای بیشتری ایجاد شود و به راحتی به ظروف دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید مواد غذایی را در باکس های کابینتی بلند و وسایل برقی را در فضاهای تو کار قرار دهید.

اگر در آشپزخانه پنجره ای وجود ندارد، می توان کابینت ها را دور تا دور آشپزخانه قرار داد و تعدادی از آن ها را با درهای شیشه ای نصب کرد تا جلوه بهتری به فضا بدهند و آشپزخانه بزرگ تر به نظر برسد.

جزیره در آشپزخانه ال شکل

وجود جزیره در آشپزخانه ال شکل، چند کابینت به کابینت های شما اضافه می کند. کشوها و کابینت های به کار رفته شده در جزیره این امکان را به شما می دهند تا فضای بیشتری برای قرار دادن ظروف و سایر وسایل داشته باشید.

جزیره در آشپزخانه ال شکل
جزیره در آشپزخانه ال شکل

اگر آشپزخانه بزرگی دارید که به نظر زیبا و جذاب نیست، استفاده از جزیره در آن، فضا را خارق العاده می کند. شما می توانید طبق سلیقه تان بر روی جزیره از اجاق گاز و یا سینک ظرفشویی استفاده کنید و یا حتی آن را خالی بگذارید. همچنین می توانید با قرار دادن صندلی با فاصله مناسبی نسبت به جزیره ای که بر روی آن اجاق گاز قرار دارد، فضای دوستانه و متفاوتی برای آشپزی و تعامل با خانواده داشته باشید

آشپزخانه ال شکل سفید

رنگ سفید از پرطرفدارترین رنگ ها در آشپزخانه است و استفاده از آن در کابینت آشپزخانه فضا را زیباتر و مرتب تر می کند. شما همچنین می توانید این رنگ را در کنار رنگ های دیگری به کار ببرید و آشپزخانه را زیباترو جذاب تر کنید. این روزها ترکیب رنگ سفید و طلایی که بر روی منبت کاری های کابینت انجام شده است، در بین خانواده های ایرانی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اگر می خواهید رنگ بیشتری به فضا بدهید، پیشنهاد می کنیم از ترکیب رنگ سفید به همراه قهوه ای روشن بر روی کابینت و یا کف پوش های چوبی کم رنگ استفاده کنید.

تمام ایده های گفته شده در این مطلب به شما کمک می کنند تا بتوانید از فضا به خوبی استفاده و جذابیت بصری آن را زیاد کنید. همچنین استفاده از رنگ ها و مدل های مناسب باعث می شود بازدهی فضا و فعالیت های شما نیز بیشتر شده و احساس رضایت بیشتری از فضا داشته باشید.

آشپزخانه ال شکل سفید
آشپزخانه ال شکل سفید

دیدگاهتان را بنویسید