مثلث کار آشپزخانه مفهومی است که برای تعیین چیدمان کارآمد آشپزخانه هم از نظر زیبایی شناسی و هم کاربردی ، استفاده می شود.

وظایف اولیه در آشپزخانه ی هر منزل بین اجاق گاز ، سینک و یخچال انجام می شود. این سه نقطه و خطوط خیالی بین آنها چیزی را تشکیل می دهند که کارشناسان آشپزخانه آن را مثلث کار می نامند.

ایده این است که وقتی این سه عنصر نزدیک به یکدیگر (اما نه خیلی نزدیک) باشند، استفاده از آشپزخانه آسان و کارآمد خواهد بود و فاصله هاي هدر رفته را کاهش می دهد.
در این قانون،استثنائاتی وجود دارد. در آشپزخانه های تک دیواری ، دستیابی به مثلث واقعی از نظر هندسی غیرممکن است ، اما هنوز هم می توان از طریق پیکربندی سه مورد و میزان فاصله آنها از یکدیگر، کارایی را به دست آورد.

تاریخچه

کار بر روی بهينه سازی چیدمان آشپزخانه در دهه 1920 توسط لیلیان مولر گیلربت، روانشناس و مهندس صنعتی، با مشارکت شرکت گاز بروکلین بورو آغاز شد.

Gilbreth s’Kitchen Practical در سال 1929 از نمایشگاه زنان بر اساس تحقیقات گیلربت در زمینه صرفه جویی در حرکت رونمايي شد. گیلربت از چیدمان L شکل به عنوان “مسیریابی دایره ای” یاد کرد که بعدها به عنوان مثلث کار آشپزخانه از آن استفاده شد .

یک مدل خاص در دهه 1940 برای رسیدگی به کارایی فضای آشپزخانه بین مراکز اصلی کار توسعه یافت كه در زير به آن اشاره شده است:
پخت و پز (اجاق گاز و فر)، آماده سازی (سینک – ماشین ظرفشویی) و ذخیره سازی مواد غذایی (یخچال) .

این طراحی برای به حداكثر رساندن کارایی یک آشپزخانه با یک آشپزی که از اصول تیلوریستی که با مطالعات حرکت زمان در اوایل قرن گذشته سرچشمه میگرفت ، طراحی شد.

دانشکده معماری دانشگاه ایلینویز مثلث کاری را برای تاکید بر کاهش هزینه با استاندارد سازی ساخت و ساز توسعه داد .

این منجر به پیکربندی های مختلف شد.

مثلث کار آشپزخانه

کاربرد

اصل مثلث کار توسط طراحان و معماران آشپزخانه در طراحی آشپزخانه های مسکونی استفاده می شود.
ابعاد و طرح بندی پیشنهادی با کدهای ساختمانی مختلف در سراسر جهان متفاوت است

اما برخی از نمونه ها عبارتند از :

  • هیچ ضلع مثلث نباید کمتر از 2.1 متر (4 فوت) یا بیشتر از 7.2 متر (9 فوت) باشد.
  • مجموع هر سه ضلع مثلث باید بین 4 تا 8 متر ( 13 تا 26 فوت ) باشد.
  • کابینت ها یا سایر موانع نباید هیچ یک پایه های مثلث را بیش از 30 سانتی متر (12 اینچ ) قطع کنند.
  • یک مانع تمام قد، مانند یک کابینت بلند، نباید بین هیچ دو نقطه از مثلث قرار گیرد.

علاوه بر خود مثلث کار ، چندین قانون کلی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی آشپزخانه در نظر بگیرید:
طبق اندازه گیری بین کانترها و کابینت ها یا وسایل ، راهروهای کار نباید کمتر از 110 سانتی متر (42 اینچ) برای یک آشپز یا 120 سانتی متر (48 اینچ) برای چند آشپز باشد.

یک سینک ظرفشویی باید حداقل 60 سانتی متر (24 اینچ) در یک طرف و حداقل 45 سانتی متر (18 اینچ) در طرف دیگر دارای سطح پیشخوان باشد.

مثلث کار آشپزخانه

یخچال و فریزر باید حداقل 40 سانتی متر (15اینچ) در قسمت جلوی دسته قرار گیرد.یا همان در دو طرف یخچال ساید بای ساید. یا همان ناحیه روی پیشخوانی که بیش از 120 سانتی متر (48 اینچ) در مقابل یخچال نباشد.
یک اجاق گاز باید در یک طرف 40 سانتی متر (15 اینچ) منطقه و در طرف دیگر حداقل 30 سانتی متر (12 اینچ) داشته باشد.

حداقل 91 سانتی متر (36 اینچ) از منطقه آماده سازی غذا باید در کنار سینک قرار گیرد.
در قسمت نشیمنگاهی که هیچ ترددي از پشت نهارخوری عبور نمی کند، 80 سانتی متر (32 اینچ) از دیوار تا لبه میز یا پیشخوان فاصله بگذارید. اگر تردد از پشت ناهارخوری عبور می کند، 110 سانتی متر (44 اینچ) را در نظر بگیرید.

مناطق آشپزخانه

از دهه 1940 که این مفهوم شروع شد، چیزهای زیادی تغییر کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، معمولا این زن خانه دار بود که غذای خانواده را می پخت، تمیز می کرد ، اتو می کرد و سرو می کرد. اندازه آشپزخانه به طور کلی کوچکتر از امروز بود. آشپزخانه به عنوان یک منطقه کاری در نظر گرفته می شد و برنامه ریزی بیشتر زوایای سودمند را در نظر می گرفت. کارکردهای اصلی توصیف شده با مثلث آشپزخانه هنوز در آشپزخانه مدرن وجود دارد. با این حال، فناوری ها (مانند مایکروویو و سایر لوازم خانگی) و روشی که آشپزخانه ها با سبک زندگی مدرن (غربی) تطبیق می دهند،تغییر کرده است.

بسیاری از آشپزخانه ها به گونه ای رشد کرده اند که بیش از یک آشپز را در خود جای دهند، بنابراین مناطق پخت و پز ایجاد شده اند که شبیه چیدمان و منطقه بندی آشپزخانه های تجاری است. با رونق مسکن و افزایش ثروت ، اندازه آشپزخانه ها افزایش یافته است و این امکان را برای لوازم سبک تجاری و مناطقی برای عملکردهای مختلف که خارج از مثلث سنتی بودند، فراهم میکند، مانند ایستگاه های آماده سازی که ممکن است شامل سینک کوچکتر دیگری باشد، و مراکز پختی که دارای قسمتهایی خاص برای باز کردن خمیر و پخت هستند که از قسمت اصلی جدا هستند.

وسایل پخت و پز و مناطق آماده سازی غذا،این مناطق اضافی ممکن است از نظر اجزای مشترک با یکدیگر همپوشانی داشته باشند و مثلث های ثانویه ایجاد کنند. در اوایل دهه 90 ،انجمن ملی آشپزخانه و حمام مفهوم مستطیل چندگانه را معرفی کرد – این ایده که در آن مایکروویو یا اجاق های جداگانه به عنوان عنصر چهارم یا پنجم در نظر گرفته میشوند، با در نظر گرفتن خانواده هایی که همیشه با هم غذا می خورند و این فرض که ممکن است چندین آشپز وجود داشته باشد.

هرگز به این نتیجه نرسید  تا حدی به دلیل روابط عمومی ناکافی و تا حدی به دلیل انعطاف بیش از حد در تصمیم گیری در مورد اینکه چهار گوشه مستطیل واقعاً چه هستند. مفهوم بعدی مربوط به مناطق آشپزخانه است. در این طرح، نسبت های مثلث دیگر یک نياز ارگونومیک نیست. معمولا چهار منطقه وجود دارد:

  • تهیه غذا
  • پخت، پخت و پز
  • تمیز کردن

دیدگاهتان را بنویسید